Baby slaaptraining: Misvattingen bij deskundigen en ouders

Advies om de behoeften van baby’s te negeren
Vertaling van Baby Sleep Training: Mistakes ‘Experts’ and Parents Make
Deskundigen en media vertellen ouders massaal dat ze gerust hun baby ‘gecontroleerd’ kunnen laten huilen of laten uithuilen. De technieken om een baby te laten slapen gaan uit van meerdere misvattingen en vooropgestelde meningen over wat normaal en goed zou zijn voor baby’s.
Een aantal fundamentele misvattingen:
Misvatting 1: ’s Nachts doorslapen vanaf 6 maanden is normaal en qua ontwikkeling en fysiologie wenselijk. Niet doorslapen op de leeftijd van 6 maanden wordt als afwijkend beschouwd.
Misvatting 2: Het denkbeeld dat er zoiets bestaat als zelf-kalmerend en het bijbehorende idee dat wanneer een baby van 6 maanden niet de hele nacht doorslaapt, dit komt omdat ouders het niet goed hebben aangepakt.
Misvatting 3: Doorslapen bij borstvoeding is in strijd met de sociale en biologische eigenschappen van borstvoeding en het feit dat borstvoeding geven langer dan zes maanden een wereldwijd overeengekomen gezondheidsdoel is.
Er is een ongelofelijke tegenstrijdigheid tussen reguliere medische inzichten over normale babyslaap en slaapadviezen aan ouders in de praktijk.
Wat is normaal?
Onderzoek na onderzoek toont aan dat baby’s die borstvoeding krijgen vaker wakker worden dan flesgevoede baby’s (dus is ’s nachts wakker worden misschien wel normaal voor borstgevoede baby’s).
Sommige voorstanders van borstvoeding lijken niet te willen praten over frequent wakker worden, misschien omdat ze bang zijn dat moeders hierdoor ontmoedigd zullen raken om hun baby borstvoeding te (blijven) geven.
Slaapexperts willen meestal niet uitvoerig praten over borstvoeding omdat ze zich niet kunnen veroorloven als anti-borstvoeding over te komen. Maar hun focus/obsessie is baby’s laten doorslapen, ook al is dit onnatuurlijk.
Wat is de kernboodschap die ouders moeten horen?
Borstvoeding is natuurlijk, normaal en noodzakelijk voor een optimale ontwikkeling. Het is het soort voeding waar baby’s en moeders voor gemaakt zijn. ’s Nachts wakker in verschillende mate is normaal bij borstgevoede baby’s. Dus als een borstgevoede baby wakker wordt, is dat niet leuk voor zijn ouders, hoeft niet te betekenen niet dat er iets mis is. Ouders kunnen ervoor kiezen om ermee te leren omgaan in plaats van het proberen op te lossen.
Hoe om te gaan met wakker worden ’s nachts?
- Maak borstvoeding ’s nachts gemakkelijker en minder ingrijpend voor je baby. Laat je baby bij jullie op je kamer slapen (rooming-in), samen slapen of een co-sleeper *
- Inzicht in de werkelijke (en beperkte) risico’s van samen slapen **
- Leer vriendelijke strategieën voor het kalmeren van baby’s in het algemeen
- Leer vriendelijke strategieën voor oudere baby’s en peuters in de richting van minder ouderlijke interventies in de nacht en minder wakker worden.
- Het uiteindelijke doel moet zijn: nachten waarmee ouders kunnen leven, niet het elimineren van het ’s nachts wakker worden ten koste van alles. In onze ervaring, zowel op persoonlijk als uit gesprekken met ouders en het doen van onderzoek, is dat veel ouders het niet moeilijk vinden om om te gaan met een relatief korte onderbreking van de nacht.
- Gecontroleerd laten huilen mag nooit worden gepresenteerd als de standaard, beste of enige optie. Het is moeilijk om te zeggen dat het nooit een optie zou mogen zijn. Voor sommige ouders kan hun baby gecontroleerd laten huilen een optie zijn op basis van afweging van een aantal factoren.
Als ouders een slaaptraining willen proberen is het belangrijk dat ze de risico’s begrijpen:
- Het zal moeilijk zijn voor hen
- Het zal zwaar zijn voor hun baby, ongeacht of de baby blijft huilen of stopt met huilen
- Het kan niet werken of slechts tijdelijk werken
- Welke richtlijnen kun je als ouders hanteren over wanneer op te geven wanneer het gecontroleerde huilen niet werkt en welke grenzen aanhouden hoe lang een baby laten huilen.
>> einde vertaling <<
* In Nederland wordt samen met je baby in een bed afgeraden omdat de meeste Nederlandse ouderbedden en beddengoed voor een baby niet veilig zijn.
** Co-sleeping is een Engelse term voor samen slapen met een baby. Een baby kan met zijn ouders in hetzelfde bed slapen of in een co-sleeper. Voor samen in hetzelfde bed slapen bestaat ook een andere (duidelijker) term: bed-sharing.
Wat mij bezig houdt naar aanleiding van het bovenstaande artikel is dit:
Stelling 1. “Sommige voorstanders van borstvoeding lijken niet te willen praten over frequent wakker worden, misschien omdat ze bang zijn dat moeders hierdoor ontmoedigd zullen raken om hun baby borstvoeding te (blijven) geven.”
Stelling 2. “Slaapexperts willen meestal niet uitvoerig praten over borstvoeding omdat ze zich niet kunnen veroorloven anti-borstvoeding over te komen. Maar hun focus/obsessie is baby’s laten doorslapen ook al is dit onnatuurlijk.”
Stelling 1 werd op Twitter opgepakt:
@Bourdonne: Merk zelf dat het soms moeilijk is om toe te geven dat nachtvoedingen best zwaar kunnen zijn omdat de ene kant meteen ‘stop met borstvoeding’ roept, maar OOK omdat de andere kant meteen klaarstaat met normaal, en oxytocine, enzo. Ja, maar daarom ben ik nog wel moe!
Het is net als met die pijn in de kraamweek.
Alsof dat niet gezegd mag worden, van beide kanten.
@jasmijn02: Uiteindelijk is openheid toch beter, denk ik. Als niet verteld is dat het zwaar kan worden, komt het zo rauw op je dak.
@Bourdonne: Helemaal mee eens. Ik was ook gewoon kwaad op al die bevalling- en borstvoeding jubelaars. Ja, het is gaaf. Maar niet louter. Eerlijk duurt het langst. Maar wat leuk is aan borstvoeding is niet onder woorden te brengen, wat zwaar is juist heel goed. Maakt het lastig.
@jasmijn02: Klopt. Net zoals de bevallingspijn. Maar dat is de natuur, denk ik. Maar ik ben wel voor eeuwig trots ja :-) En er is meer, zoals aan het werk moeten en daar moeten kolven (ook Niet Leuk). Je niet kunnen concentreren.
@Bourdonne: en dat baby’tje met nachtvoeding gaat dan nog, maar de kotsende peuter en de wekker voor school die ERBIJ komt.
En jij? Hoe ervaar jij de nachten met je baby?
And how about stelling 2? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen uit de (Nederlandse) praktijk. En dan in speciaal adviezen om je baby ’s nachts beter te laten slapen.
Welke slaapadviezen kregen jullie? Van wie?
Wat was de onderbouwing van de adviezen? Hoe oud was je kindje toen?
Welke verwachtingen had je zelf toen je nog zwanger was? Wat is daarvan uitgekomen in de praktijk?
Wat had je achteraf gezien, graag willen weten?
Lees meer
Co-sleeping, goed voor baby en moeder
Samen slapen en veilig slapen, gaat dat samen? Over bed-sharing, co-sleeping en rooming-in
Verder lezen
Lees ook

Hoe je slaapkamer bepaalt hoe productief je morgen wordt

Hoe voeding en opvoeding hand in hand gaan

Van echo tot eerste stapjes: zo geef je bijzondere herinneringen een plek

Hoe kies je voor leuk en leerzaam kinderspeelgoed

Sportbh.nl official partner van FC Twente Vrouwen
