Huid op huid contact en borstvoeding na een natuurlijke keizersnede

Mijn enige bevalling in het ziekenhuis (medische indicatie) verliep vlot en zonder nadelige gevolgen waardoor we na enkele uren weer thuis waren. Verder ben ik gezegend met drie thuisbevallingen met alle kansen om succesvol borstvoeding te kunnen geven. Hoe anders zie ik het soms om mij heen. Moeders en baby’s met minder geluk waardoor ingrijpen tijdens de bevalling nodig is. En wat een essentieel verschil kan goede zorg dan maken!
Voordelen gentle sectio
Na een keizersnede onder locale verdoving zijn er meestal geen fysieke redenen om te wachten een baby op de borst van zijn moeder te leggen. Zowel huid op huid contact als vroeg aanleggen hebben diverse voordelen voor moeder en baby. Ook is het veel vriendelijker (gentle) voor moeder en baby! Minder traumatische baringservaringen geven minder kans op PTSS en PPD. Vermeende nadelen zijn te weerleggen. Afkoeling van de baby? Zijn moeder is de beste kruik, huid op huid en luchtkussenfolie er over.
Als het contact tussen moeder en baby in die eerste uren teveel verstoord wordt, heeft de baby doorgaans meer moeite en tijd nodig om te leren drinken. Met mogelijke nadelige gevolgen, bijvoorbeeld borstweigeren en stuwing. Waardevolle leestip: Meer informatie oorzaken en gevolgen borstweigeren.
Eerste uur na de geboorte
Een natuurlijke keizersnede is in werkelijkheid geen natuurlijke manier van bevallen, maar wordt in de volksmond zo genoemd. Kort voordat de baby geboren wordt, laat men – als de ouders dit willen – het doek zakken zodat zij hun baby ter wereld zien komen. De baby wordt direct bij zijn moeder op haar borst gelegd. Kort daarna kan de baby ook al aangelegd worden. Het is immers bekend dat baby’s het eerste uur na hun geboorte het meest alert zijn, terwijl het hechten zo’n 30 min. kan duren en ook door het traject via uitslaapkamer terug naar verpleegafdeling ben je zo 1 tot 2 uur verder.
De eerste uren na de geboorte zijn juist cruciaal voor het welslagen van borstvoeding.
(Online) patiënten voorlichting
Een eervolle vermelding (toegevoegd op 22 juni 2015)
Een supergoede voorlichtingsfilm van het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem:
BELANGRIJK
Vraag aan je gynaecoloog goed na wat er wel en niet mogelijk is. Soms is er simpelweg een vraag van ouders nodig voordat een team overgaat tot het uitvoeren van een keizersnede op de gentle manier. De ‘natuurlijke’ keizersnede wint enorm aan populariteit. Informatie op sommige ziekenhuis sites is dusdanig geformuleerd dat ik het gevoel krijg dat ze door een marketingpersoon zijn geschreven met het primaire doel: klanten binnenhalen. Omgekeerde wereld? Blijf kritisch, vraag goed door en luister intussen naar je hart. Het gaat niet om mooie praatjes, maar om aandacht (je gehoord voelen) en kwalitatief goede zorg. Het gaat om een gezonde baby en een gezonde mama, die dankzij professionele zorg zo min mogelijk nadelen ondervinden van de keizersnede.
Vraag aan je gynaecoloog hoe de keizersnede precies uitgevoerd gaat worden:
- Als je dat wilt, is het dan mogelijk om je baby geboren te zien worden?
- Laat men het operatiedoek zakken of wordt gebruik gemaakt van een doorzichtig doek?
- Wordt je baby langzaam uit je buik gehaald, waardoor zijn longen zich beter kunnen ontplooien?
- Wordt het licht (tijdelijk) gedimd op de ok?
- Mag je baby meteen na zijn geboorte op jouw blote huid liggen?
- Vraag in hoeverre een baby-check-up direct na de geboorte standaard is of dat dit bij een goede start ook op de afdeling kan plaatsvinden.
- Mag je baby al bij je drinken als je nog op de operatiekamer ligt? (binnen een uur na de geboorte).
- Vraag of er een extra verpleegkundige of lactatiekundige op de ok aanwezig is om je te helpen bij het aanleggen.
Ervaring
Dag Sylvie,
Ik zag op je website informatie over de natuurlijke keizersnee. Zelf ben ik op 31 maart 2015 van een gezonde zoon Sebastiaan bevallen via de gentle sectio. Voor patiëntenvoorlichting van Ziekenhuis Amstelland hebben we een filmpje laten maken. Het was een mooie ervaring en mijn baby dronk gelijk uit mijn borst.
Vier jaar geleden had ik een traditionele keizersnee, het heeft toen 4 dagen geduurd voordat de borstvoeding op gang kwam en mijn dochter heeft vervolgens nooit goed uit de borst gedronken. Ik heb 5 maanden gekolfd. Mooi om nu deze ervaring te hebben!
Met vriendelijke groet, Anne Tel
Volg Anne op Twitter
Verder lezen
Lees ook

Hoe je slaapkamer bepaalt hoe productief je morgen wordt

Hoe voeding en opvoeding hand in hand gaan

Van echo tot eerste stapjes: zo geef je bijzondere herinneringen een plek

Hoe kies je voor leuk en leerzaam kinderspeelgoed

Sportbh.nl official partner van FC Twente Vrouwen
