Naar hoofdinhoud
"Een goede nacht begint met een goede dag."
voor inbakeren.nl
Slapen

Wakker maken of niet?

3 min lezen
Wakker maken of niet?

Oud en Nieuw: Je kind(eren) wakker maken of niet? Mijn advies: Laat baby’s en peuters slapen. Ze worden meestal niet wakker van het vuurwerk en herinneringen bouwen hele jonge kinderen nog niet op.

Niet iedereen is het met mij eens. Sommige ouders vinden het gezellig/belangrijk om als gezin, incl. kinderen – hoe jong ze ook zijn – de jaarwisseling te beleven. Andere ouders zijn bang dat hun kindje wakker wordt van het vuurwerk, ontroostbaar zijn en wellicht een trauma oplopen voor harde knallen.

Er is niet één beste advies. In mijn werk heb ik natuurlijk vooral te maken met kleintjes die moeite hebben met slapen. Als het gezin met moeite rust en regelmaat heeft gevonden en ouders twijfelen wat te doen, zeg ik: laat maar slapen, de kans dat je kind wakker wordt, is klein. Blijf wel in de buurt van je slapende kinderen zodat als ze wakker worden, je ook snel bij ze bent.

Doe wat jij denkt dat het beste is

Wat je besluit is ook afhankelijk van waar je woont (stad of afgelegen) en of je thuis bent of bij anderen te gast. Niet alle kinderen gaan zomaar in een vreemd bed slapen. Als er dan ook nog (veel) meer prikkels bijkomen, is het wellicht beter niet eens te proberen om je kind naar bed te brengen. Doe wat jij denkt dat het beste is.

Sommige kleintjes kunnen er erg slecht tegen als ze wakker gemaakt worden. Rond middernacht liggen ze doorgaans in hun diepste slaap, ontwaken dan moeizaam en eenmaal wakker door het vuurwerk, ook echt klaarwakker. Op sommige plaatsen is het pas om 02.00 uur of nog later weer rustig genoeg om verder te kunnen slapen.

Ervaringen Oud en Nieuw

Tweets en antwoorden van andere ouders:

Baby's en peuters tijdens jaarwisseling wakker maken?

  • Oudjaarsavond met 6 volwassenen en 3 baby’s. #levensfase
  • Drie oudsten knallen al lekker met rotjes.. #oudjaar Baby slaapt overal lekker. vannacht vast ook!
  • Vanavond bij vrienden met kids oud & nieuw vieren. Tis de bedoeling dat de kids op tijd naar bed gaan en om 00.00 vuurwerk kijken…
  • Benieuwd of zoon straks wakker wordt. Geloof niet dat hij bang is. Vanmiddag hoorden wij na elke knal een blij ‘poem’ uit zijn bedje.#vuurwerk
  • Ik laat ze slapen en mochten ze wakker worden, ben ik er snel bij!
  • Texel is niet ver genoeg om het vuurwerkgeweld te ontvluchten. Kind loopt nog met handen tegen de oren. #haatknallen
  • Hier juist een kind dat het geweldig vindt. Bij elke knal zegt ze ‘boem!’
  • Ik laat ze beiden slapen… Worden ze toch wakker, mogen ze (iig peuter) wel even vuurwerk kijken.
  • Kleuter van net 4 jaar maar naar beneden gehaald, helemaal overstuur in zijn bedje door het vuurwerk :(
  • Wij vonden dat peuter naar bed moest. Hij besloot anders. Nu blijft hij wakker. Die slaapt straks heel goed.
  • Vervolg op bovenstaande tweet: Peuter bleef wakker. Om kwart voor 12 viel hij in slaap. Hij sliep door het geknal heen, werd niet wakker toen hij in bed gelegd werd #lief
  • Zoon vind t maar niks al dat vuurwerk :( Hoe later t word hoe meer hij gaat huilen. Slapen zit er iig niet in
  • Goedemorgen en gelukkig 2012! De kindjes zijn geen seconde wakker geworden van het vuurwerk en sliepen door tot 8.30 uur. #goedbegin

Hoe hebben jullie kinderen Oud & Nieuw beleefd?

Lees meer

Hoe laten andere ouders hun kind(eren) wennen aan de wintertijd?

Baby’s slapen als baby’s

Verder lezen

Alle artikelen →